قالب وب سایت - راحت بین

این روزها با شکل‌گیری پلتفرم‌های طراحی وب سایت دیگر نیاز نیست برای داشتن یک سایت، طراح یا برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید. حالا به لطف قالب‌های آماده وب سایت، می‌توانید برای گسترش کسب‌وکارتان در فضای وب یک سایت ایجاد کنید. البته که برای حرفه‌ای بودن همیشه نیازمند متخصصان این حوزه خواهید بود و این مقاله صرفاً جهت آشنایی بیشتر شما با چالش‌های انتخاب قالب مناسب برای هر نوع وب سایت نوشته‌شده است. درست همان زمانی که احساس می‌کنید برای ساخت وب سایت خود آماده هستید، اولین چالش شما آغاز می‌شود: کدام قالب را انتخاب کنم؟

انتخاب یک قالب خوب و مناسب برای وب‌سایت، بسیار تأثیرگذار است و به نوعی می‌توان گفت نشان‌دهنده‌ی شخصیت کاری حرفه‌ای شماست. همان‌طور که میدانید بیش از هشتاد درصد بازخورد اولیه مخاطبان با توجه به آنچه می‌بینند رقم می‌خورد؛ بنابراین دقت داشته باشید که با انتخاب قالب مناسب دیدگاه صحیحی از خودتان در ذهن مخاطبانتان ایجاد کنید.

در ادامه این مقاله از راحت بین قرار است به بررسی انواع قالب وب سایت و انتخاب بهترین قالب برای سایت شما بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا انتخاب قالب وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است؟

گذشته از اینکه در اولین مراحل ساخت یک وب سایت باید برای انتخاب قالب تصمیم گرفت، گاهی هم نیاز داریم بر روی وب سایت قدیمی خود تغییراتی اعمال کنیم، یکی از این تغییرات مربوط به عوض کردن قالب وب سایت است! در هر دو حالت، چه انتخاب قالب جدید باشد؛ چه تغییر قالب قدیمی نکاتی هست که باید بدانید! علت برشمردن این نکات در این مقاله از راحت بین اهمیت انتخاب قالب وب سایت است! اما چرا انتخاب قالب تا این اندازه اهمیت دارد؟

وب سایت یک رسانه بصری است و قالب بدنه‌ی آن، آنچه مخاطب در نگاه اول از سایت شما می‌بیند قالب وب سایت است تا اینجا هشتاد درصد بازخوردها در ذهن مخاطبان شکل گرفته، حالا برای بیست درصد باقی‌مانده نیازمند محتوای متنی هستید! حالا از چرایی اهمیت قالب مطلع شدید؟ انتخاب قالب وب سایت یک تصمیم مهم برای صاحب هر نوع کسب‌وکاری است که قصد دارد به صورت حرفه‌ای در فضای وب شروع به فعالیت کند. در این مسیر گزینه‌های متعددی را باید در نظر بگیرید؛ از نوع وب‌سایتی که می‌خواهید بسازید و ویژگی‌های مختلف و گزینه‌های سفارشی‌سازی شده گرفته تا بودجه و سطح تجربه شما در ویرایش قالب‌ها. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می‌توانید بهترین قالب را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

قالب وب سایت - راحت بین

اولین نکته: قصد ساخت چه نوع وب‌سایتی دارید؟

اولین و واضح‌ترین نکته در انتخاب قالب وب سایت مربوط به نوع سایت شما یا به عبارت دیگر در ارتباط با عنوان سایت شماست. پیش از انتخاب قالب نیاز است تا در مورد نوع وب‌سایتی که قرار است بسازید، به توافق برسید. فراموش نکنید که هیچ‌کس بدون در نظر گرفتن خواسته خود و مخاطبانش اقدام به ایجاد سایتی نمی‌کند، پس پیش از هر چیز در مورد موضوع وب سایت تصمیم بگیرید.

هر نوع وب‌سایتی با توجه به عنوان اصلی ویژگی‌های خاص خود را دارد. یک سایت تجارت الکترونیک را نمی‌توان در قالب یک وبلاگ شخصی ساخت! بنابراین درک ویژگی‌های وب‌سایتی که قرار است بسازید اولین و مهم‌ترین نکته قابل‌توجه در انتخاب یک قالب مناسب است.

دومین نکته: چه نوع چیدمان و طراحی پاسخگوی نیازهای شماست؟

چیدمان و طراحی تعیین‌کننده‌ی این هستند که اطلاعات مختلف شامل دکمه‌ها، فهرست، محتوای نوشتاری، عکس‌ها و ویدیوها چطورهنگام ایجاد یک وب سایت بر رو صفحات مختلف قرار می‌گیرند. در این مرحله شما باید به 5 گزینه توجه داشته باشید:

  • طراحی عرض محتوا
  • طرح هدر
  • طراحی نوار ناوبری
  • طراحی و قرارگیری لوگو
  • طراحی تجربه کاربری

**حتماً در مقاله‌ای مجزا از راحت بین به بررسی هر 5 مورد ذکر شده در بالا می‌پردازیم.

سومین نکته: بودجه شما چقدر است؟

نکته مهم در انتخاب قالب وب سایت در نظر گرفتن بودجه است، برای انتخاب قالب با گزینه‌های متنوعی روبرو هستید، از قالب‌های رایگان تا قالب‌های سفارشی‌سازی شده و گران‌قیمت، اگرچه که استفاده از قالب‌های رایگان پیشنهاد وسوسه‌انگیزی است اما فراموش نکنید که قالب‌های رایگان اغلب با مشکلات روبرو هستند، از کیفیت پایینی برخوردارند؛ احتمالا فاقد پشتیبانی فنی هستند. در مقابل قالب‌های سفارشی معمولاً از پشتیبانی عالی برخوردارند و توسط برنامه‌نویسان متخصص و باتجربه نوشته می‌شوند.

فراموش نکنید که شاید با دریافت یک قالب رایگان در ابتدا بودجه کمتری نیاز داشته باشید اما در ادامه برای بهینه‌سازی قالب و رفع مشکلات احتمالی باید هزینه‌ای بپردازید که در صورت خرید یک قالب سفارشی با آن روبرو نخواهید شد.

قالب وب سایت - راحت بین

چهارمین نکته: به دنبال قالب ریسپانسیو باشید!

اگر قالب سایت شما از قابلیت طراحی ریسپانسیو پشتیبانی نمی‌کند باید بگوییم که از دور خارج‌ هستید! چیزی که این روزها بسیار اهمیت دارد امکان تغییر ساختار سایت با توجه به نوع صفحه نمایشی است که مخاطب از آن استفاده می‌کند! این یعنی چه؟ قالب‌های ریسپانسیو این امکان را به شما می‌دهد که طرح‌بندی سایتتان را با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده توسط مخاطبان در اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش تنظیم کنید. با استفاده از قالب واکنش گرا ساختار سایت شما زمانی که در صفحه لب تاب به نمایش گذاشته می‌شود با زمانی که از گوشی موبایل به آن نگاه می‌کنیم متفاوت خواهد بود!

حالا که بیش از 90 درصد کاربران فضای مجازی برای جستجو در اینترنت از گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، مهم است که صفحات سایت را متناسب با نمایشگر تلفن همراه طراحی کنیم! هدف نهایی طراحی ریسپانسیو جلوگیری از تغییر اندازه، اسکرول کردن طولانی، بزرگنمایی یا جابجایی غیرضروری بر روی صفحات سایت است. این اتفاقات معمولاً بر روی سایت‌هایی که برای دستگاه‌های مختلف بهینه نشده‌اند، رخ می‌دهد. اسکرول کردن محتوا و رفتن به صفحات دیگر بر روی این سایت‌ها اغلب بسیار دشوار و خسته‌کننده است و حتی ممکن است مشتریان بالقوه را از سایت شما دور کند!

در حقیقت با استفاده از قالب وب سایت ریسپانسیو شرایطی فراهم می‌شود تا شما از طراحی چندین وب‌سایت برای اندازه‌های مختلف صفحات نمایش، بی‌نیاز شوید! با این روش شما یک وب‌سایت را برای اجرا بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله لب تاب، تبلت و گوشی تلفن همراه بهینه‌سازی خواهید کرد.

انواع قالب وب سایت

ما می‌توانیم انواع قالب وب سایت را به شیوه‌های گوناگونی دسته‌بندی کنیم اما یکی از مهم‌ترین شیوه‌های دسته‌بندی قالب تقسیم کردن آن به دو دسته قالب‌های ایستا یا HTML و قالب‌های وردپرس است! اما این یعنی چه؟

قالب‌های ایستا یا HTML

قالب وب سایت ایستا به قالبی گفته می‌شود که برای نمایش طراحی و محتوای وب سایت شما عمدتاً از ترکیب HTML و CSS استفاده می‌کند. در این نوع قالب‌ها از جاوا اسکریپت برای اضافه کردن دیگر ویژگی‌ها کمک گرفته می‌شود. این نوع از قالب‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایا

وقتی از قالب ایستا استفاده پس از فعال شدن وب سایت شما، دیگر نیازی به به‌روزرسانی یا پشتیبان گیری منظم نخواهید داشت. در بیشتر موارد، همان پشتیبان گیری اولیه کافی است.

معایب

در صورت تمایل برای به‌روزرسانی قالب وب سایت ایستا باید از یک متخصص کمک بگیرید، مگر اینکه با HTML/CSS  به طور کامل آشنایی داشته باشید. همچنین اضافه گردن ویژگی‌های جدید به قالب وب سایت شما به سادگی ممکن نیست و تنها از عهده یک برنامه‌نویس یا متخصص طراحی سایت بر می‌آید.

اگر برنامه‌نویس هستید یا کاملاً مطمئنید که دیگر نیاز نیست ویژگی جدیدی به سایت خود اضافه کنید، یک قالب وب سایت استاتیک انتخاب خوبی برای شماست.

قالب وردپرس - راحت بین

قالب‌های وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. یک CMS مانند وردپرس با زبان برنامه‌نویسی PHP و MySQL برای پایگاه داده ساخته شده است که شامل تمام داده‌های وب سایت شماست. با انتخاب یک قالب وب سایت وردپرس شما به تمام مؤلفه‌ها دسترسی دارید و سایت خود را از طریق رابط وردپرس راه‌اندازی می‌کنید، همچنین می‌توانید افزونه‌ها را اضافه کنید و بدون هیچ دانش خاص برنامه‌نویسی مدیریت سایت خود را برعهده داشته باشید.

مزایا

به‌روزرسانی اطلاعات شامل تم‌ها و افزونه‌ها در وردپرس بسیار ساده است. علاوه بر این هزاران قالب آماده وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و اکثر این قالب‌ها دارای یک رابط کاربرپسند هستند که به شما امکان را می‌دهند تا رنگ‌ها، فونت‌ها، طرح‌بندی و موارد دیگر را تنها با چند کلیک ساده تغییر دهید.

معایب

اگر نیاز مداوم به بهینه‌سازی و به‌روزرسانی را یک ایراد تلقی کنیم، تنها عیب قالب وردپرس این است که باید آن را به همراه افزونه‌هایی که نصب کرده‌اید به طور مداوم به‌روزرسانی کنید. به‌روز بودن تم‌ها و افزونه‌ها در وردپرس بسیار مهم است. خوشبختانه این امکان وجود دارد که شما بدون هیچ اطلاعات تخصصی این کار را برعهده بگیرید.

اگر می‌خواهید مدیریت وب سایت خود را عهده‌دار باشید، از افزونه‌های مختلفی بر روی وب‌سایتتان استفاده کنید و به راحتی آن را به‌روزرسانی کنید، قالب وب سایت وردپرس یک انتخاب عالی است. همچنین اگر قصد دارید از بازاریابی محتوا به عنوان استراتژی خود برای رشد کسب‌وکار در فضای بازار آنلاین استفاده کنید، وردپرس انتخابی منطقی و به‌جاست زیرا این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی در کنار سایت خود یک وبلاگ نیز راه‌اندازی کنید.

قالب وب سایت - راحت بین

انواع قالب با توجه به عنوان سایت

قالب‌های نمونه‌کار (پورتفولیو)

اگر خدماتی ارائه می‌کنید که مشتریان باید پیش از ثبت سفارش نمونه کارتان را ببینند، برای مثال اگر طراح سایت، عکاس، طراح دکوراسیون، فیلم‌بردار و مشاغل مشابه هستید و یا فعالیت هنری دارید، باید از قالب نمونه کار یا پورتفولیو برای سایت خود استفاده کنید. این نوع قالب بهترین نوع قالب وب ‌سایت برای شماست؛ که نمونه‌کارهایتان را با بهترین طراحی به مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت نشان می‌دهد!

با استفاده از قالب پورتفولیو می‌توانید مجموعه‌ای از بهترین آثار خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارید. نمونه کارهای شما در حکم خدمات یا محصولات شما هستند پس سعی کنید آن‌ها را در بهترین حالت به بازدیدکنندگان سایتتان نشان دهید تا احتمال تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه نیز افزایش پیدا کنید، قالب نمونه کار یا قالب پورتفولیو به شما کمک می‌کند تا از بهترین شیوه برای نشان دادن نمونه کارها به مشتریان استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی یک قالب‌ وب سایت از نوع پورتفولیو، گرافیک و صفحه‌بندی جذاب و آن است که تا حد امکان سعی شده از حداقل‌ترین محتوای متنی در آن استفاده شود، با این روش تمرکز اصلی بر نمایش نمونه کارهای شماست و همین مسئله باعث می‌شود که کیفیت نمایش آثارتان افزایش پیدا کند، در نتیجه وب‌سایت شما برای بازدیدکنندگان سایت چشم‌نواز و دل‌نشین‌تر خواهد بود.

قالب‌های فروشگاهی

وب‌سایت به عنوان مرکز کسب‌وکار آنلاین شما به دیگران معرفی می‌شود. سایت شما به کمک موتورهای جستجو در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد و به بیانی دیگر کانون برند شماست. داشتن یک سایت حرفه‌ای به شما کمک می‌کند شناخته شوید و اولین قدم برای موفقیت در حوزه فروش آنلاین را به درستی بردارید. اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید برای حرفه‌ای بودن باید به سراغ یک قالب مناسب بروید؛ بهترین قالب وب سایت برای شما استفاده از قالب فروشگاهی است!

شما برای جذب مشتری نیازمند ویترین هستید و قالب های فروشگاهی به نحوی طراحی شده‌اند که این ویترین را در اختیارتان قرار می‌دهند. شاید هنوز تصور کنید داشتن یک ویترین فیزیکی در پر رفت و آمدترین خیابان شهر سودآوری بیشتری برایتان دارد اما حقیقت این است که شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر به نسبت اجاره مغازه یک ویترین مجازی با نرخ بازدید بسیار بالا ایجاد کنید و روزانه سودهای میلیونی از فروش محصولاتتان کسب کنید اما لازمه این سود انتخاب صحیح قالب وب سایت است.

فراموش نکنید که برای متمایز شدن از رقبا و داشتن یک فروشگاه کاربرپسند لازم است قالبی را انتخاب کنید که از نظر طراحی بیشترین هماهنگی را با محصولاتتان شما داشته باشد. با این روش زمان حضور بازدیدکنندگان را در سایت خود افزایش داده و به رشد بیشتر سایت خود کمک می‌کنید.

قالب‌های وبلاگی

وبلاگ‌ها راهی برای ارتباط گرفتن و به اشتراک گذاشتن نظراتمان درباره مسائل مختلف هستند. خیلی‌ها در وبلاگ شخصی خود به نقد می‌پردازند؛ خیلی‌ها داستان یا شعرهایشان را با بقیه به اشتراک می‌گذارند و یا حتی از خاطرات و وقایع روزانه می‌نویسند. در هر صورت اگر به هر یک از زمینه‌های ذکر شده در بالا علاقه‌مند باشید نیاز به وب سایتی با قالب وبلاگی دارید.

استفاده از انواع قالب وب سایت وبلاگی باعث می‌شود سایت شما محبوب و پربازدید باشد، این نوع قالب موضوعات را به خوبی دسته‌بندی می‌کنند و این امکان را به شما می‌دهد تا پست‌ها را مطابق دسته‌بندی خاصی برو روی صفحات سایت بچینید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای گوگل چون سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس رفتار مخاطبان را تحلیل کرده و با بهبود شرایط سئو مطالب هرروز بازدیدکننده بیشتری جذب کنید.

قالب‌های شخصی

اگر در کار خود متخصص هستید و رزومه و CV خود را به شکل یک وب‌سایت به صاحبان پروژه ارائه می‌کنید باید سعی کنید تا با انتخاب قالب مناسب سایت شما که درواقع همان رزومه شماست، حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. قالب‌های مخصوص وب‌سایت‌های نمایش رزومه با طراحی اصولی و خاص خود اطلاعات شخصی و کاری شما را به بهترین شکل ممکن دسته‌بندی کرده و در معرض نمایش قرار می‌دهند. در طراحی این نوع قالب وب سایت سعی بر این است تا مهارت‌ و تخصص شما بیشتر از یک رزومه معمولی به نظر رسیده و کارفرما را برای جذب شما تحت تأثیر قرار دهد.

قالب وب سایت - راحت بین

راحت بین مشاور و متخصص انتخاب قالب مناسب وب سایت

در این مقاله از راحت بین سعی شد شما را با تمام نکات مهم در انتخاب قالب و انواع قالب‌های مناسب برای وب سایت آشنا کنیم. اگر قصد دارید به زودی وب سایت خودتان را راه‌اندازی کنید از این مرحله راحت نگذرید و انتخاب یک قالب مناسب برای وب‌سایتتان را بی اهمیت تلقی نکنید. یک قالب مناسب باید در عین ایجاد زیبایی بصری، با عنوان سایت شما هم خوانی داشته باشد تا به این وسیله تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان سایت رقم بزند.

اگر هیچ تخصصی در حوزه طراحی و ساخت سایت و اپلیکیشن ندارید بهتر است راه‌اندازی سایت خود را به یک تیم متخصص بسپارید. ما در راحت بین برای استارتاپ های نوپا شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم، کافیست طراحی سایت و انتخاب قالب مناسب وب سایت خود را به تیم طراحی وب‌سایت راحت بین بسپارید و دیگر هیچ نگرانی درباره برندینگ و سئو آن نداشته باشید. برای طراحی سایت در راحت بین دو انتخاب دارید. اولین گزینه طراحی یک سایت کاملاً اختصاصی برای شماست. طبیعتاً این روش هزینه بیشتری برای ما و شما دارد اما حرفه‌ای و قابل ارتقاء است. گزینه دوم استفاده از سیستم‌های سایت ساز است که با استفاده از آن می‌توانید هزینه طراحی سایت را تا حدودی کاهش دهید.

همکاران ما در تیم طراحی سایت راحت بین می‌توانند در زمینه پیش‌بینی هزینه پروژه ساخت سایت به شما کمک کنند. در واقع شما می‌توانید با مشاوره رایگان پیش از ثبت سفارش پروژه طراحی سایت در مورد هزینه‌های احتمالی پیش‌بینی‌هایی انجام دهید. اگر هنوز برای انتخاب قالب وب سایت خود مردد هستید با مشاوران ما تماس بگیرید. مشاوران ما با توجه به نیاز شما بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل را ارائه می‌دهند.

tel:021-91001880

قالب وب سایت چیست؟ انواع آن و تاثیر قالب بر طراحی سایت شما!

You May Also Like