ثبت شرکت با قیمتی مناسب - راحت بین

ثبت شرکت در ایران - راحت بین

اگر به دنبال ثبت شرکت خود هستید این مقاله به شما در تصمیم گیری و انتخاب شرکت مناسب کمک خواهد کرد. سعی کرده ایم انواع شرکت ها در ایران را به طور مفصل توضیح دهیم. پس پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید و مطمئن باشید تا پایان متن به جواب سوالات خود خواهید رسید. تمام توضیحات و تعریف هایی که در این مقاله مطالعه میکنید به زبان ساده نوشته شده تا برای همه و  افرادی که اطلاعی از قانون تجارت ندارند قابل فهم باشد.

طبق ماده 20 قانون تجارت شرکت ها در ایران به 7 گروه تقسیم میشوند:

1)شرکت با مسئولیت محدود

2)شرکت سهامی

3)شرکت تضامنی

4)شرکت مختلط غیر سهامی

5)شرکت مختلط سهامی

6)شرکت نسبی

7)شرکت تعاونی

شرکت با مسئولیت محدود:

 شرکت های تجاری محسوب میشوند. در این نوع شرکتها، مسئولیت شرکا محدود است به میزان سهمی که دارند. این مسئولیت در انجام تعهدات، در تامین قرض و دیون شرکت میباشد . حداقل تعداد شرکا در شرکت های مسئولیت محدود 2 نفر میباشد و حداکثری برای آن وجود ندارد. حداقل سرمایه ای که باید ثبت شود صدهزار تومان میباشد. در نام این نوع شرکت ها حتما باید عبارت ” شرکت با مسئولیت محدود ” ذکر شود در غیر اینصورت به عنوان شرکت تضامنی شناخته میشود. سهام در شرکت با مسئولیت محدود با نام سهم الشرکه نامیده میشود. سهم الشرکه به صورت آزادانه قابل انتقال به دیگری نیست مگر به تائید اکثریت شرکا برسد. شرایط ساده ای که ثبت شرکت با مسئولیت محدود نسبت به مابقی شرکت ها دارد باعث شده به یکی از رایج ترین ها در ایران تبدیل شود. مزیت ثبت چنین شرکتی این است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی نمیباشد.

اگر حوزه فعالیت کاری شما در زمینه خرید و فروش، صادرات و واردات، مواد غذایی و لوازم آرایشی است ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهترین گزینه برای شماست.

اگر تمایل به ثبت شرکت با مسئولیت محدود دارید یا نیاز به مشاوره رایگان در این زمینه داشتید میتوانید با تلفن 91001880-021 تماس حاصل فرمائید. مشاوران ما از هرگونه کمک به شما دریغ نخواهند کرد.

 

انجام کلیه امور ثبتی کسب و کار شما - راحت بین

 

شرکت های سهامی خود به دو دسته شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام تقسیم میشوند که در ادامه به طور مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت:

شرکت سهامی خاص:

به شرکتی گفته میشود که تمام سرمایه آن در هنگام تاسیس توسط موسسین تامین میشود. شرکت سهامی خاص نیز یکی دیگر از شرکت های رایج ایران است. از ویژگی های بارز این نوع شرکت ها این است که کلیه اتفاقات اعم از نحوه تشکیل شرکت، خاتمه و انحلال شرکت، نحوه اداره و مدیریت شرکت، همه و همه باید پیش بینی و مکتوب شود. اعلام 2 نفر، یک نفر به عنوان مدیر عامل و یک نفر به عنوان رئیس هیئت مدیره و وجود دو بازرس در زمان تشکیل شرکت ضروری است. البته در نظر داشته باشید که اعتبار حضور اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی 2 سال و بازرسین منتخب 1 سال مالیاتی میباشد که پس از این تاریخ باید اقدام به تمدید یا تعویض این افراد نمایید.

قوانینی برای انتخاب بازرسان وجود دارد. به طور مثال بازرسان شرکت نباید از خویشاوندان اعضای هیئت مدیره باشند یا نباید کسانی باشند که از اعضای هیئت مدیره حقوق دریافت میکنند.

حداقل اعضا برای ثبت شرکت های سهامی 3 نفر میباشد و حداقل سرمایه یک میلیون ریال معادل یکصد هزار تومان میباشد. این مبلغ به سهام مساوی تقسیم میشوند.سهام شرکت های سهامی خاص قابل داد و ستد در بازار بورس نمیباشد اما قابل معامله توسط مردم میباشد.

از مزیت های بارز شرکت های سهامی خاص، میتوان به دریافت پنج الی ده برابری وام و تسهیلات بانکی نسبت به سرمایه اشاره کرد.

 

 

شرکت سهامی عام:

در شرکت های سهامی عام، تامین بخشی از سرمایه شرکت توسط فروش سهام به مردم صورت میگیرد. حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت های سهامی عام پنج میلیون ریال میباشد. البته در صورتیکه سرمایه از میزانی که ذکر شده کمتر باشد سهامداران باید متعهد شوند که ظرف مدت کمتر از یکسال سرمایه خود را افزایش دهند در غیر اینصورت میبایست عنوان و موضوع شرکت را تغییر دهند.

همانند شرکت های دیگر ذکر ” شرکت سهامی عام” در کنار نام شرکت ضروری است و میبایست در هر جایی که قرار است از آن نام برده شود استفاده شود. همانطور گه گفته شد عموم مردم در تامین سرمایه شرکت دخیل هستند پس این نوع شرکت برای سرمایه گذاری ها واهداف اقتصادی بزرگ بسیار مناسب است. خرید سهام شرکت های سهامی عام از طریق بانک یا بورس اوراق بهادار انجام میپذیرد. سهام این شرکت ها به صورت سریع الانتقال است و مدت زمان لازم برای ثبت شرکت سهامی نسبت به بقیه شرکت ها کوتاه تر است.حداقل اعضا برای ثبت شرکت سهامی عام 5 نفر میباشد. کسانی که بیشترین تعداد سهم را در این نوع شرکت ها دارند تصمیم گیرنده نهایی شرکت خواهند بود.

وکلای مجرب آژانس خدمات کسب و کار راحت بین در زمینه ثبت شرکت های سهامی میتوانند به شما کمک کنند. اگر نیاز به مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت سهامی خاص و یا عام داشتید با ما تماس بگیرید.

 

 

 

انواع شرکت ها و قوانین ثبت شرکت - راحت بین

 

 

شرکت تضامنی :

شرکت های تضامنی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل میشود. اگر اموال و دارایی و وجوه نقد شرکت، کفاف بدهی های شرکت را ندهد، هر یک از شرکا مسئول صد در صدی پرداخت قرض و دیون شرکت هستند. در این نوع شرکت ها نیز ذکر ” شرکت تضامنی ” در کنار نام شرکت ضروری است. حداقل نام یکی از شرکا کنار نام شرکت باید ذکر شود اگر نام ذکر شده مشتمل بر نام تمامی شرکا نیست حتما باید عبارت ” و شرکا ” یا ” و برادران ” قید شود. برای ثبت این نوع شرکت کلیه سرمایه نقدی میبایست پرداخت و کلیه سرمایه غیر نقدی نیز باید تسلیم شده باشد.

با ثبت شرکت تضامنی این اعتماد به مخاطبان و مشتریان داده میشود که مطالبات خود را میتوانند از هر یک از شرکا دریافت کنند. پس این یکی از شرکت های محبوب بین مردم است. نقل و انتقال سهام در شرکت های تضامنی به این صورت است که کلیه اعضا میبایست موافقت خود را اعلام نمایند و بدون داشتن رضایت آنها سهام شرکت قابل انتقال به غیر نمیباشد.

یکی از مواردی که باید رعایت کرد این است که شرکت نامه حتما مطابق با قانون تجارت تنظیم شده باشد. در غیر این صورت حتما به مشکل بر خواهید خورد. داشتن شرکت نامه برای ثبت شرکت تضامنی به تنهایی کافیست. اما پیشنهاد میکنیم که از داشتن اساسنامه غافل نشوید. زیرا مواردی که در اساسنامه مبنی بر توافقات شرکا قابل ذکر و قانونی شدن است که در شرکتنامه نیست. داشتن اساسنامه از بحث های آتی و سوءتفاهم ها جلوگیری خواهد کرد. در این نوع شرکت ها مدیران میتوانند از یک تا چند نفر باشند و تک تک آنها میتوانند برای مدیریت و اداره شرکت اختیار تام داشته باشند.مگر در مواردی که به صراحت اختیارات از آنها گرفته شده باشد.

 

شرکت مختلط غیر سهامی :

این شرکت با یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل میشود. شخصی که به عنوان شریک ضامن خوانده میشود مسئول پرداخت کلیه قروض و دیون شرکت است. این دیون ممکن است فراتر از دارایی و اموال شرکت باشد. شریک ضامن در این شرکت در اصل حکم شریک در شرکت های تضامنی را دارد.

شخصی شریک با مسئولیت محدود خوانده میشود که مسئولیت او فقط محدود ه سرمایه است که در شرکت دارد. در این نوع شرکت ها، سرمایه بدون انتشار سهام است. در نام این شرکت یز مانند دیگر شرکت ها عبارت ” شرکت مختلط ” و نام یکی از شرکای ضامن باید حتما ذکر شود. شریک ضامن در شرکت مختلط غیر سهامی در اصل حکم شریک در شرکت های تضامنی را دارد. و شریک با مسئولیت محدود نیز شرایط مشابه به شرکت با مسئولیت محدود که در ابتدای مقاله به توضیح آن پرداختیم را داراست. پس شرکت مختلط غیر سهامی تلفیقی از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود است. این شرکت به عنوان شرکت خصوصی محسوب میشود. برای ثبت این شرکت، اساسنامه، شرکتنامه و امضای تمام شرکا لازم است.

 

تجربه ثبت شرکت آسان و بی دردسر با راحت بین

 

شرکت مختلط سهامی:

شرکتی است که از چند شریک ضامن و چند شریک سهامی تشکیل میشود. این نوع شرکت تلفیقی از شرکت تضامنی و سهامی محسوب میشود. برای شرکای ضامن، کلیه مقررات شرکت های تضامنی و برای شرکای سهامی، کلیه مقررات شرکت های سهامی اجرا میشود. شرکای ضامن کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهم نمیباشد و این افراد هستند که مسئول تامین کلیه دیون شرکت میباشند. در این نوع شرکت ها نیر استفاده از عبارت ” شرکت مختلط  ” و همچنین استفاده از نام یکی از شرکای ضامن اجباری است. مدیریت شرکت مختلط سهامی محدود است به شرکای ضامن و شرکای سهامی حق هیچگونه دخالت در اداره و مدیریت شرکت را ندارند. به عبارتی میتوان گفت که شرکای ضامن مسئول اداره فعالیت و شرکای سهامدار مسئول تامین سرمایه شرکت میباشند.

 

شرکت نسبی:

این شرکت تشابه زیادی با شرکت های تضامنی دارد. شرکت نسبی، از 2 یا چند نفر شریک تشکیل میشود. موضوع این شرکت میبایست تجاری باشد و نمیتوان به فعالیت های غیر تجاری پرداخت. در این نوع شرکت، مسئولیت هریک از شرکا به میزان سرمایه ای است که به شرکت آورده اند. این مورد وجه تمایز شرکت تضامنی و شرکت نسبی است.

در شرکت تضامنی، اگر دارایی و و اموال و نقدینگی کفاف بدهی های شرکت را ندهدهریک از شرکا مسئول تامین کل بدهی ها میباشند اما در شرکت های نسبی هر یک از شرکا فقط به میزان سرمایه ای که آورده اند مسئول تامین قروش شرکت هستند. در نام این شرکت باید “شرکت نسبی گ ذکر و نام یک یا همه شرکا قید شود. اگر نام انتخابی مشتمل بر نام تمام اعضا نباشد باید عبارت ” و شرکا ” یا “و برادران ” نوشته شود. یکی دیگر از شرایط شرکت نسبی، همانند شرکت تضامنی ، تامین کلیه سرمایه نقدی و تحویل کلیه سرمایه غیر نقدی میباشد. نقل و انتقال سهم در شرکت ها نسبی فقط با توافق شرکا قابل انجام است.

 

شرکت تعاونی :

از تعداد زیادی شریک، که حوزه فعالیت مشابه دارند و معمولا از آشنایان و بستگان تشکیل میشود. هدف از تشکیل شرکت تعاونی معمولا بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی است. برای تشکیل این نوع شرکت، کلیه افراد باید اشخاص حقیقی باشند. همچنین در نام گذاری شرکت واژه ” شرکت تعاونی ” باید حتما ذکر شود. در شرکت تعاونی مهم نیست که چقدر سرمایه تزریق کرده باشید. با هر میزان سرمایه فقط حق یک رای دارید و قدرتتان همانند افرادی است که سرمایه کمتری آورده اند. در شرکت های دیگر مشاهده کردیم که هرچقدر سرمایه بیشتری وارد کرده باشیم، به همان میزان قدرت کسب خواهیم کرد. که این کاملا با شرکت های تعاونی متفاوت است.

 

در این مقاله انواع شرکت ها در ایران را بررسی کردیم. تلاش ما بر این است که اطلاعات شما را از قوانین تجارت افزایش دهیم تا بتوانید با خیالی راحت تر شروع به فعالیت کنید. ما در کنارتان خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم در موفقیت شما سهم کوچکی داشته باشیم. کارشناسان امور ثبتی راحت بین در کلیه زمینه های ثبتی کسب و کارتان به شما کمک خواهند کرد.

انواع شرکت ها در ایران

You May Also Like