شبکه های اجتماعی در کسب و کار

شبکه های اجتماعی و تاثیر آنها در کسب و کارهای مختلف

شبکه های اجتماعی یا سوشیال نت ورک به مجموعه ای از افراد و سازمانها اطلاق می گردد که به واسطه اشتراکات خود گرد هم آمده اند. ویژگی مشترک این گروه می توان عقاید، احساسات، تفکرات، امور مالی، نسبت های انسانی و نظیر آن باشد.

اگر چه مفهوم واقعی Social Network به معنی شبکه های اجتماعی است ولیکن امروزه از این کلمه به مفهوم شبکه های مجازی استفاده می شود.

شبکه های اجتماعی قدمت زیادی ندارند. اگر چه شبکه های مختلف اجتماعی از قرن ها قبل وجود داشتند، ولیکن شبکه های مجازی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم پدید آمدند. شبکه هایی همانند Classmate و Friendster جزو اولین شبکه هایی بودند که به وجود آمدند.

اگر چه این شبکه ها کاربران زیادی را از سراسر جهان به خود جلب نمودند ولیکن به دلیل مشکلات فنی، ساختاری و روی کار آمدن سایر شبکه های اجتماعی گسترش پیدا نکردند.

پس از آن سایر شبکه ها همانند لینکداین (LinkedIn)، مای اسپیس (My Space)، فیس بوک (Face Book)، یوتیوب (YouTube)، توییتر (Twitter)، گوگل پلاس (Google Plus) و غیره پا به عرضه دنیای مجازی گذاشتند. در حال حاضر با گسترش اینترنت و گوشی های هوشمند، انواع شبکه های اجتماعی مجازی به فعالیت مشغول بوده و نقش مهمی در ارتباطات افراد، سازمانها و گروه های مختلف بازی می کنند.

در ادامه به معرفی برخی از انواع Social Network محبوب در ایران و جهان می پردازیم.

شبکه های اجتماعی در اوایل قرن جاری پا به عرصه وجود گذاشتند.

انواع شبکه های اجتماعی در جهان و ایران

طی سالهای اخیر شبکه های اجتماعی فراوانی به دنیای مجازی وارد شده اند. هر کدام از این شبکه ها دارای قابلیت های مختلفی بوده و سعی در جذب مخاطب بیشتری دارند.

قابلیت هایی همانند به اشتراگ گذاری متون، عکس، فایلهای صوتی و تصویری، ویدئو و چت های آنلاین در کنار امکاناتی همانند ارتباط تصویری و تلفنی با یکدیگر برخی از خصوصیات شبکه های محبوب فضای مجازی بشمار می روند. در حال حاضر محبوبیت و میزان دسترسی بالای شبکه های اجتماعی موجب جایگزین شدن آنها با بسیاری از رسانه های سنتی شده است.

رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجلات تحت تاثیر امکانات مدرن و پیشرفته  Social Media به گوشه رانده شده اند. انتشار سریع اخبار و اطلاعات در بستر فضای مجازی توسعه و پوشش خبری و رسانه ای سنتی را به چالش جدی کشیده است. در سایر موارد همانند ارتباطات تلفنی نیز شبکه های اجتماعی رقیبان قدرتمندی بشمار می روند. در ادامه برخی از شبکه های محبوب فضای مجازی را معرفی می نمائیم.

فیس بوک (Face Book):

فیس بوک یکی از شبکه های مجازی محبوب در جهان بشمار می رود. این شبکه در سال ۲۰۰۴ میلادی شروع بکار نمود. در حال حاضر بیش از ۱.۶ میلیارد کاربر فعال داشته و بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر فعالیت ماهیانه در فیس بوک انجام می شود.

محبوبترین شبکه های مجازی اجتماعی در ایران و جهان

یوتیوب (YouTube):

شبکه یوتیوپ در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را آغاز نمود. این شبکه جزو شبکه های اجتماعی مجازی محبوب بشمار رفته و بیش از ۱.۵ میلیون بازدید ماهانه دارد. ارسال ویدئو و تصاویر در توییتر به سهولت انجام می پذیرد.

اینستاگرام (Instagram):

شبکه اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی مجازی در ایران و جهان محسوب می شود. قابلیت های عالی این شبکه در ویرایش تصاویر، اشتراک گذاری ویدئو و تصاویر و قابلیت های چت آنلاین موجب گرایش کسب و کارهای مختلف و افراد به استفاده از اینستاگرام شده است. این شبکه اجتماعی بیش از ۸۰۰ میلیون بازدید ماهیانه دارد.

توییتر (Twitter):

توییتر در سال ۲۰۰۶ شروع بکار نمود. این شبکه مجازی بیش از ۳۲۰ میلیون کاربر ماهیانه داشته و امکان ارسال پست با حداکثر ۱۴۰ کاراکتر را دارد. اخیرا شبکه های اجتماعی از جمله یوتیوب به محلی برای ابزار عقیده و نظر افراد و شخصیت های بزرگ و معتبر جهانی شده است.

لینکداین (LinkedIn):

لینکداین به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی فعال در زمینه کسب و کار و فعالیتهای حرفه ای است. امکان معرفی مشاغل، کسب و کارهای مختلف و ارتباط با افراد فعال در هر صنعت از این طریق وجود دارد. لینکداین بیش از ۱۰۶ میلیون کاربر ماهیانه دارد.

سایر شبکه های اجتماعی محبوب در ایران تلگرام و واتزآپ بوده که تعداد زیادی از کاربران ایرانی از آن برای اشتراک گذاری متن، عکس و ویدئو استفاده می نمایند. آژانس خدمات کسب و کار راحتبین (Rahatbin) با سالها تجربه در زمینه دیجیتال مارکتینگ، خدمات تخصصی در خصوص مدیریت شبکه های اجتماعی ارائه می نماید.

شبکه‌های اجتماعی مجازی بزرگترین اجتماعات انسانی را تشکیل می دهند

تاثیر شبکه های اجتماعی در کسب و کار

امروزه شبکه های اجتماعی موجب تحولی شگرف در کسب و کارهای مختلف شده اند. انواع مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی در فضای مجازی مشغول به فعالیت بوده و از طریق وب سایت و Social Network اقدام به کسب درآمد می کنند. هزینه کم، تاثیرپذیری بالا بر روی مخاطب و قابلیت های فراوان شبکه های مجازی به کمک کسب و کارهای مختلف آمده اند.

اغلب کسب و کارهای موفق و بزرگ دنیا از شبکه های اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود بهره برده و درآمد زیادی از این طریق بدست می آورند. اگر می خواهید در کسب و کار خود به موفقیت بزرگی دست یافته و بر رقبای خود پیشی بگیرید، توصیه می شود از خدمات حرفه ای و تخصصی آژانس خدمات کسب و کار راحتبین استفاده کنید. Rahatbin با سالها تجربه و بهره گیری از نیروهای متخصص، خدمات حرفه ای دیجیتال مارکتینگ و مدیریت شبکه های اجتماعی را عرضه می کند.

شبکه های اجتماعی دنیا را به دهکده جهانی تبدیل کرده است

مدیریت حرفه ای شبکه های اجتماعی

مدیریت حرفه ای شبکه های اجتماعی کاری تخصصی بوده که افراد عادی از اجرای حرفه ای آن ناتوانند. ایجاد شبکه اجتماعی، افزایش تعداد مخاطبان و دامنه فعالیت آن از طریق ایجاد پست های تاثیرگذار و مدیریت حرفه ای شبکه ها کاری است که نیاز به تخصص بالایی دارد.

انتخاب جامعه هدف، متون و پست های انتخابی و حتی زمان ارسال پست ها از جمله مواردی است که نیاز به تجربه دارد. برای مدیریت اصولی شبکه های اجتماعی و افزایش تعداد مشتریان و سودآوری کسب و کار خود، مدیریت شبکه های اجتماعی خود را به آژانس خدمات کسب و کار راحتبین بسپارید. با راحتبین (Rahatbin) نبض کسب و کار خود را در دست بگیرید.

با برنامه ریزی دقیق و اجرای صحیح اصول دیجیتال مارکتینگ و مدیریت حرفه ای شبکه های مجازی اجتماعی توسط راحتبین پیشتاز بازار بوده و از رقبای خود پیشی بگیرید. Rahabin خدمات حرفه ای برای کسب و کارهای خلاق و حرفه ای عرضه می نماید.

شبکه های اجتماعی و تاثیر آنها در کسب و کارهای مختلف

You May Also Like